U bent hier

Voice over IP in Antwerpen

Gebruikt uw bedrijf al VoIP in Antwerpen?

Voice wat?  Bellen via internet!  Ah, gaat dat zomaar?  Meestal wel.  En is dat goedkoper?  Meestal wel.  En wat heb ik daarvoor nodig?  ... dat hangt af van wat je wil.

VoIP staat voor Voice over IP oftwel gesprekken over internet. Vandaag ken/kan je het al vlot via je smartphone: Skype, Whatsapp, Messenger... ze bieden allemaal telefonie via internet aan, waarbij je belt via Wifi of 3G/4G.

Natuurlijk laat de kwaliteit van die gesprekken soms wat te wensen over, maar ze zijn gratis, dus wat wil je nog meer.

Als bedrijf ligt dat natuurlijk helemaal anders. Om te beginnen wil je zonder enige vorm van storing kunnen telefoneren met je klanten en leveranciers. De kwaliteit van je gesprekken is prioritair. Maar daarbij wil je natuurlijk ook gebruik maken van je vaste telefoonnummers waarop men je kan bereiken, en mogelijk heb je meer dan 1 toestel nodig, of zelfs een antwoord apparaat, of een call-attendant, enz...

Met VoIP voor bedrijven kan dit allemaal. En daarvoor bestaan verschillende spelers. En 7211 werkt met een aantal van hen samen.

Wat heb je zeker nodig: een goede tot zeer goede internetlijn, liefst met een QoS protocol. Deze Quality of Service zorgt er namelijk voor dat uw gesprekken geen haperingen krijgen als er een collega een zware mail verstuurt of iets op het internet aan het downloaden is. QoS geeft voorrang aan uw telefonie. Een belangrijk punt dus.

Daarnaast kan je kiezen op welke basis je een VoIP centrale wil. Je kan kiezen voor een klassieke oplossing waarbij een server in uw bedrijfsgebouw geplaatst wordt, en waarop alle software geïnstalleerd wordt. Of je kan voor de meest moderne manier gaan: een centrale in the cloud.

Je toestellen dienen in ieder geval compatibel te zijn en gebruiksklaar voor VoIP, maar aangezien niet alle VoIP software zomaar elk merk ondersteunen zal, kan u er in de meeste gevallen best rekening mee houden dat een overstap van klassieke telefonie naar VoIP tevens een verandering van toestellen met zich mee zal brengen.

Waarom zou je dan voor VoIP kiezen? Onder andere omdat het veel goedkoper is: een VoIP kanaal kost in veel gevallen minder dan de helft van een ISDN kanaal, gesprekken via VoIP kosten een heel pak minder dan klassieke gesprekken, enz.

Bovendien ben je voor je nummer niet meer gebonden aan je locatie: je kan een nummer uit Brussel in je kantoor in Antwerpen laten rinkelen, of je kan je Franse klanten laten bellen op een Frans nummer, dat op je bureau rinkelt. Of je kan op een zonnige dag vanuit je terrasstoel bellen naar je klant, met je nummer van kantoor ;)

 

Wil u weten wat de mogelijkheden van VoIP zijn voor uw bedrijf? Contacteer ons dan zeker. Tom's ervaring in de telecom gaat ondertussen al bijna 20 jaar terug. Ervaring waar u vandaag gebruik van kan maken.